WAAROM EDUBOOK SALES- & ACCOUNTMANAGEMENT

MAKKELIJK TE COMBINEREN

De theorie in het Edubook is perfect te combineren met het schrijven van een salesplan, een praktisch verkoop gerelateerde opdracht of een (groeps)project. Hierdoor kan de student de verworven kennis direct toepassen en gebruiken.

VEELZIJDIGHEID

In het Edubook wordt zowel de strategische als tactische kant van de verkoopdiscipline belicht. Daarnaast is er veel aandacht voor de cijfermatige kant van sales- en accountmanagement, zodat studenten ook leren om managementbeslissingen te onderbouwen met harde data.

AANSPREKEND

In het Edubook wordt de theorie veelal ondersteund en aangevuld met diverse praktijkvoorbeelden. Het leermiddel bevat aansprekende video�s en afbeeldingen. Genoemde elementen maken leren uitdagender.

Het Edubook Sales- & accountmanagement is inzetbaar bij alle commerci�le opleidingen in het hoger beroepsonderwijs. Het leermiddel sluit goed aan bij het vak sales- en accountmanagement en is te gebruiken in de eerste twee leerjaren.

Sales vervult een centrale rol in elke commerci�le organisatie. Het salesvak is sterk aan verandering onderhevig. Dit komt onder meer door de opkomst van internet, sociale media en globalisering.

Succesvolle salesprofessionals (zowel B2B als B2C) zijn als geen ander in staat om prospects en klanten te begrijpen, te adviseren en te ondersteunen in de volledige �customer journey�. Salesprofessionals werken daarbij effectief samen met andere afdelingen binnen een organisatie, waaronder marketing en dienstverlening. Verkopen komt steeds meer neer op het �helpen te kopen�.

Het Edubook Sales- en accountmanagement sluit naadloos aan op de veranderende rol van de salesprofessional. De belangrijkste onderwerpen komen op een praktische en interactieve manier aan bod. Allereerst wordt aandacht besteed aan de strategische aspecten van de sales, zoals de omgevingsanalyse, de salesstrategie, de financi�le aspecten van het salesplan en het klantenmanagement. Tactisch gezien is er onder meer aandacht voor accountmanagement, kanaalmanagement en salesprognoses. Leidinggeven aan salesprofessionals passeert ook de revue: zo is er aandacht voor salesmanagement en accountability in sales.

Heel praktisch en meer operationeel komen aspecten als CRM, beurs- en evenementenmanagement en het operationeel salesplan aan bod. Ook is er aandacht voor salesvaardigheden, zoals skills van de super salesman (of -vrouw), persoonlijke kracht in sales en communicatieve vaardigheden voor de salesmanager.

Het Edubook Sales- & accountmanagement is gevarieerd qua opzet: korte stukjes achtergrond en theorie worden afgewisseld met vragen en oefeningen. Deze opzet zorgt ervoor dat de student maximaal wordt geactiveerd om het geleerde toe te passen.

Ontwikkelingen in het vakgebied

Het vakgebied sales heeft door de jaren heen een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit heeft gevolgen gehad voor de functie-eisen en benodigde kwaliteiten van succesvolle salesprofessionals.

Sales werd en wordt soms nog steeds onderschat. Er wordt weleens gegrapt dat als je loopbaan niet van de grond komt �je altijd nog in sales kunt gaan�. Dit doet onvoldoende recht aan de eisen die aan professionele verkopers en salesmanagers worden gesteld.

Het vakgebied sales is nog altijd sterk in ontwikkeling, wat grote invloed heeft op de salesprofessional.

Salesprofessionals kunnen niet succesvol zijn door prospects en klanten iets te verkopen waarop ze niet zitten te wachten. De salesprofessional van nu luistert goed, vraagt door, adviseert klanten en prospects en denkt mee. Verder gebruikt hij digitale kanalen, een CRM, marketingautomatisering en andere bronnen om klanten en prospects zoveel mogelijk op het juiste moment en met de juiste boodschap te kunnen benaderen, dan wel actief door hen te worden benaderd.

De salesmanager die leiding geeft aan de afdeling heeft zijn of haar sporen in accountmanagement ruimschoots verdiend. De salesmanager heeft oog voor relevante trends en ontwikkelingen op onder meer economisch, sociaal, maatschappelijk en technologisch gebied. Hij of zij werkt nauw samen met collega�s van productontwikkeling, research & development, marketing, operations en service om zoveel mogelijk waarde toe te voegen aan de business van klanten en aan de eigen organisatie. De succesvolle salesmanager heeft oog voor de strategische, tactische en operationele aspecten van verkoop.

Inleiding Sales Edubook op een tablet
Top