WAAROM EDUBOOK BRANDING & POSITIONERING

DIGITAAL MERKPROFIEL

Tijdens het doorlopen van het gehele Edubook werkt de student aan een digitaal merkprofiel. Dit is een zeer uitgebreide, doorlopende opgave waarin de geleerde theorie direct kan worden toegepast. Het complete merkprofiel kan desgewenst geëxporteerd worden.

INZICHTELIJK EN TOEPASBAAR

Het Edubook legt de nadruk op het strategische aspect van merken en maakt het hele branding-proces inzichtelijk en praktisch binnen de context van marketing, positionering en marketingcommunicatie. Daarnaast sluit het zowel aan bij de traditionele modellen als bij de actuele inzichten binnen het vakgebied.

ACTUEEL

Dankzij de digitale vorm kan dit Edubook continu worden aangepast naar de actuele inzichten en hebben studenten gemakkelijk toegang tot zowel de theorie als online voorbeelden en bronnen.

Het Edubook Branding & positionering is in te zetten bij alle hbo-opleidingen in Nederland waarin marketing, marketingcommunicatie en media een belangrijke plaats innemen. Het sluit aan bij iedere opleiding waar studenten in het propedeusejaar basiskennis van marketing en marketingcommunicatie hebben opgedaan. Het Edubook kan aan het begin van de hoofdfase worden ingezet, maar biedt genoeg diepgang om ook in jaar vier verdieping te geven in het marketing- en marketingcommunicatievak.

Tevens is het Edubook geschikt voor professionals die in hun werk te maken hebben met verandermanagement, kennismanagement, verbetermanagement en innovatie.

Het Edubook Branding & Positionering focust op alle relevante facetten van het merkbeleid en leert de student begrijpen wat branding en positionering betekent in een marketing- of marketingcommunicatiecontext. In het Edubook werken studenten aan het opstellen van een (digitaal) merkprofiel. Dit is een zeer uitgebreide doorlopende opgave waarin zij de geleerde theorie direct kunnen toepassen.

Het Edubook is opgedeeld in vijf modules, waarin regelmatig een link gelegd wordt met het in het hbo meest-gebruikte gedachtegoed op het gebied van marketing (Strategische marketingplanning van Karel Alsem) en op het gebied van marketingcommunicatie (Marketingcommunicatiestrategie van Floor en Van Raaij). De eerste module vormt een inleiding in branding. Het gaat over het belang van onderscheidende merken, positionering en de samenhang tussen branding en marketing, en marketingcommunicatie.

In de tweede en derde modules staat het merkprofiel centraal. Er wordt in module twee ingegaan op de merkidentiteit. De merkidentiteit wordt bekeken vanuit de volgende drie componenten: het merkgedrag en de visuele merkidentiteit, de kijk op de externe omgeving en de mentale merkidentiteit. In de tweede module wordt aandacht besteed aan de breinpositie, het koopgedrag en de merkpositie. Hierbij wordt de focus gelegd op de sterkte van het merk in het brein van de consument, omdat dit de basis vormt voor een sterk merk.

In de laatste twee modules komen de onderwerpen gap-analyse en het gewenste merkprofiel aan bod. De student past dit tevens direct toe op het eigen gekozen merk in het merkprofiel.

Na het doorlopen van het gehele Edubook heeft de student een brede kennis over het vakgebied branding en positionering. Het complete merkprofiel kan de student desgewenst exporteren en voorleggen aan de docent.

Tot slot staat het Edubook vol met voorbeelden uit de beroepspraktijk en wordt er vaak doorverwezen naar externe artikelen die als verdieping kunnen dienen.

ONTWIKKELINGEN IN HET VAKGEBIED

Marketing is niet meer het vak van het verbinden van vraag een aanbod in fysieke zin, maar veel meer het verbinden van vraag en aanbod in emotionele zin. Het marketingvak bestaat uit betekenis geven. Dit wordt geïnitieerd door een klant die een bedrijf/product kiest op basis van diepere behoeften. De wereld vraagt om sterke merken en dus ook om sterke marketeers. Het belang van het merk - en dus de strategische positie van marketing - wordt nog te veel onderschat. Tevens wordt in de marketing gedacht in producten en klanten, terwijl voorbeelden van sterke merken die echt een verschil maken steeds duidelijker worden, zoals Apple, Google en Coca Cola (top drie Best Global Brands, 2017)

veranderkunde Edubook op een tablet
Top