WAAROM SALES EXPERIENCE

PRAKTIJKGERICHT

Theorie uit de les kan direct worden toegepast in de praktijk en studenten krijgen de kans om de salesvaardigheden daadwerkelijk te ontwikkelen.

CREATIEVE UITDAGING

De onderlinge competitie daagt studenten uit en stimuleert het creatieve denken. Een professioneel en creatief verkoopconcept is cruciaal om succesvol te zijn in de competitie. Het live dashboard laat de spanning stijgen, motivatie toenemen en doelstellingen overtreffen.

MAATSCHAPPELIJK

Sales Experience stimuleert maatschappelijke betrokkenheid bij studenten. De game biedt studenten de kans om zich in te zetten voor een goed doel en daarmee een zinvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Sales Experience

Sales is een belangrijk vak binnen veel economische opleidingen. Naast de benodigde theorie is praktijkervaring in dit vakgebied essentieel. Verkopen leer je immers door het te doen. De game Sales Experience kenmerkt zich door de goede verhouding tussen theorie en praktijk. De student verdiept zich in verschillende verkooptechnieken en -vaardigheden, die vervolgens direct in praktijk gebracht dienen te worden. De game geeft studenten de kans om zich in te zetten voor de maatschappij en zichzelf daarbij tegelijkertijd te ontwikkelen als professioneel verkoper.

GRENZEN VERLEGGEN

De game haalt studenten uit hun comfortzone. Leren begint tenslotte met het verleggen van de eigen grens. Studenten zullen hun grenzen dus moeten verleggen om daarmee hun comfortzone te vergroten. Het beoogde doel hiervan is: studenten comfortabeler en competent maken in het salesvak.

Binnen Sales Experience vormen studenten een salesteam van vier tot vijf studenten. Elk team krijgt de opdracht om een salesplan te ontwikkelen, waarmee zoveel mogelijk fondsen geworven moeten worden voor een opdrachtgever uit de goededoelenmarkt. Elk salesteam kiest één goed doel waarmee samengewerkt wordt en stelt hier een salestarget voor op. Op deze manier ontwikkelen de studenten de salesvaardigheden en leveren zij tegelijkertijd een bijdrage aan de maatschappij.

PRAKTIJK EN REALITEIT

Aan de hand van ondersteunende theorie, ontwikkeld door Edumundo, leren studenten hoe zij het beste kunnen verkopen. Sales Experience is vergelijkbaar met een salesvak in jaar 1, alleen veel meer toegespitst op de praktijk en daarmee de realiteit. Verkooptrainingen en vakken zoals sales, consumentengedrag, pitchen, klantenmanagement en klachtenmanagement zijn enkele onderdelen van het lespakket. Daarnaast worden studenten begeleid door middel van interactive learnings, workshops en projectbegeleiding.

De game richt zich dus op de charity-markt, ook wel de goededoelenmarkt genoemd. En dit is allang niet meer de ‘geitenwollensokkenwereld’ van vroeger: het is een sterk concurrerende en professionele markt met alleen in Nederland al een omzet van meer dan 3 miljard euro per jaar. Naast de grote nationale spelers zijn er talloze regionale en lokale goede doelen die met elkaar concurreren. Studenten zullen dus professioneel en creatief moeten zijn om de nodige fondsen voor het goede doel te kunnen werven.

Competitie:

De game bevat een competitief element. De diverse projectgroepen die zich inzetten voor verschillende doelen zijn namelijk te volgen via een live dashboard. Dit dashboard weergeeft het geldbedrag dat iedere projectgroep op dat moment heeft opgehaald. De projectgroep die uiteindelijk de meeste fondsen weet te werven wint de competitie. De competitie daagt studenten uit en leert ze om te gaan met doelstellingen. In vele gevallen worden de beoogde doelstellingen overtroffen.

Hogeschool Leiden

De voordelen van Sales Experience:

Ontwikkelt salesvaardigheden

Goede balans tussen theorie en praktijk

Maakt het onderwijs uitdagender

Stimuleert creatief denken

Bevordert maatschappelijke betrokkenheid

Voorbeeld: Hogeschool Leiden

De opleiding Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden werkt sinds september 2017 met Sales Experience. De game wordt sindsdien toegepast in het propedeusejaar. Startende studenten worden middels de game direct aan het werk gezet: ze moeten geld ophalen. In het schooljaar 2018- 2019 zetten de studenten zich in voor de volgende goede doelen: Edwin van der Sar Foundation, Princes Beatrix Spierfonds, Stichting Hulphond, Dirk Kuyt Foundation, de Voedselbank, Franiez en Rolstoel voor Davy. De game leidt tot op heden tot veel creatieve verkoopconcepten en hoge opbrengsten. De studenten wisten dit schooljaar zelfs in totaal € 82.515 euro op te halen voor het goede doel!

Sales Experience is gemakkelijk in het huidige curriculum toe te passen en de implementatie zal onder begeleiding van Edumundo plaatsvinden.

Heeft u interesse of vragen, twijfel dan niet om contact met ons op te nemen via het onderstaande contactformulier.


Wilt u meer weten?

NEEM CONTACT MET ONS OP
Top