Binnen deze businessgame zijn studenten het managementteam van een nieuw bedrijf dat handelt in sneakers. Zij analyseren de markt(en) en bedenken hoe zij zich gaan onderscheiden van de concurrentie. Elk team kiest een eigen strategie en de doelen die het wil bereiken. Bij beslissingen implementeren studenten hun strategie door het nemen van tactische keuzes en zien zij vervolgens of deze keuzes hebben geleid tot het beoogde resultaat en of doelstellingen zijn behaald.

In het spel speel je niet tegen een computer, dus je weet ook nooit wat de beste strategie is om te winnen; die moet je ontdekken. Dat doe je door goed de rondefeedback te analyseren en marktinformatie aan te kopen. De rondefeedback bestaat bijvoorbeeld uit gedegen voorraadoverzichten, financiële overzichten zoals kasstroom en balans, maar ook uit aantrekkelijk opgemaakte marktinformatie. Elke ronde wordt er een ranglijst opgesteld aan de hand van behaalde punten en zo barst de competitiestrijd en motivatie al vroeg in het spel los.

Het spel heeft een aantal unieke features ten opzichte van reguliere businessgames:

  • we hebben geprobeerd de black box te minimaliseren: je kunt dus exact zien waarom je het beter of minder goed doet dan andere teams;
  • er zitten diverse extra opdrachten in, waarbij de teams ook moeten samenwerken met elkaar. Je zoekt elkaar op en moet gezamenlijk bijvoorbeeld een door de overheid beoogde marktregulatie tegengaan;
  • het is de nieuwste businessgame op de markt met een zeer aantrekkelijke vormgeving;
  • de docentenomgeving is helder en er is volledige ondersteuning en service vanuit de Edumundo helpdesk, voor zowel studenten als docenten.

Het spel kan ingezet worden op diverse manieren: je kunt een aantal rondes op één dag spelen of je smeert ze uit over diverse weken. Sowieso is het een prachtige integratie van diverse theoretische curriculumonderdelen en komen diverse modellen erin tot leven. Stof blijft zo veel beter hangen bij studenten, naast dat het enorm leuk is om te spelen.

Om de Sneakers Inc. te spelen heb je minimaal drie teams nodig, het maximaal aantal teams is oneindig. De teams worden in "landen" opgedeeld (elke klas is bijvoorbeeld één fictief land), zodat de beslisinvloed ook echt zichtbaar is. Als jij de prijs verlaagt, zullen de teams in jouw markt daar invloed van ondervinden. Je hebt maximaal een stuk of tien concurrenten op jouw eigen markt, maar de ranglijst is landoverstijgend; je kunt het spel ook prima tegen andere scholen spelen.

Top