PhoneVentures is een handelssimulatie met de focus op internationalisatie. In teams moeten de studenten tegen elkaar concurreren om wereldmarktleider te worden op het gebied van mobiele telefoons.

Op speelse wijze krijgen de studenten inzicht in de complexiteit van het internationaal zaken doen en de verschillende keuzes die een onderneming heeft.

Met de PhoneVentures-simulatie kunt u:

  • kennis maken met internationale handel en aspecten die hierbij een rol spelen;
  • een internationaal gericht businessplan leren op te stellen;
  • leren omgaan met cultuurverschillen bij internationale handel;
  • inzicht krijgen in internationale expansiestrategieën en deze vertalen naar tactisch/operationele beslissingen;

Uitdagingen in internationalisatie

"Investeren in Duitsland? Of misschien toch in Frankrijk. België lijkt wel een heel aantrekkelijke markt, met een gelijkende taal. Daar zal de barrière toch het laagste zijn?"

Internationalisatie. Een keuze waar het management van veel ondernemingen van droomt. Maar dan begint het probleem; de selectie van een goede plaats en van een goede toetredingsstrategie. Een eigen vestiging openen, of via licenties gaan werken? Een valkuil die daarbij komt kijken: alles wordt gericht op de nieuwe locatie en de bestaande thuismarkt wordt vergeten.

Internationalisatie

Deelnemers krijgen op speelse wijze inzicht in de complexiteit van het internationaal zaken doen en de verschillende keuzes die een onderneming heeft. Daarnaast is het van belang om een goede selectie te maken van landen; niet ieder land is even geschikt voor een bepaalde strategie. Buiten de internationaliseringkeuzes dient een onderneming nog wel het normale productieproces in de gaten te houden om op deze manier de expansie te financieren.

Top