ken uw studenten

16 November Curriculumvernieuwing

Geplaatst op 16:00

In de whitepaper over curriculumvernieuwing heeft u kunnen lezen dat bij veel opleidingen curriculumvernieuwing hoog op de agenda staat. Opleidingen staan voor de uitdaging een curriculum aan te bieden dat studenten toekomstbestendig opleidt.

Als er gekeken wordt naar de onderwijspraktijk zijn er grote verschillen in aanpak. Sommige opleidingen gaan voor een radicale vernieuwing, andere doen het geleidelijk. Afhankelijk van de context worden ook verschillende keuzes gemaakt ten aanzien van de inzet van ICT, de rol van de beroepspraktijk en de mate waarin flexibilisering een rol speelt.

In dit artikel komen de ervaringen van de volgende drie curriculumontwikkelaars naar voren:

Annet Faber is tweedejaarscoördinator van de studie Commerciële Economie op de Hogeschool Leiden. Afgelopen jaar heeft ze het curriculum voor het tweede studiejaar vernieuwd. Het nieuwe onderwijsprogramma draait nu een aantal weken.

Theo van Mal is curriculumontwikkelaar en docent op de Hanzehogeschool. Momenteel is hij bezig met het vernieuwen van het curriculum voor het derde jaar van de studie Financieel Economisch Management.

Peter Jonker heeft in het studiejaar 2016-2017 het curriculum van het eerste jaar Commerciële Economie op de Hogeschool Leiden ontworpen. Het vernieuwde curriculum draaide voor het eerst in studiejaar 2017-2018 en draait nu voor de tweede keer.

Een aantal tips:

‘Stel vooraf vast wat het gemeenschappelijke uitgangpunt van de vernieuwing is.’
Annet Faber
‘Geef een dedicated team voldoende tijd en ruimte om te kunnen ontwikkelen met de juiste faciliteiten.’
Peter Jonker
’Neem iedereen mee in de ontwikkeling en geef voldoende ruimte om docenten en studenten feedback te laten geven.’
Theo van Mal
‘Betrek bedrijven bij de inhoudelijke ontwikkeling om in te spelen op trends, om relevante en actuele kennis en businesscases in huis te halen.’
Peter Jonker

De resultaten

Van Mal zit nog midden in de vernieuwing, maar wat hij wel al durft te zeggen is dat ze een veel moderner curriculum krijgen. ‘Studenten gaan vanaf het begin al veel praktijkervaring opdoen en zich bezighouden met onderzoek. Hierdoor gaan we studenten opleiden die dichter bij de praktijk staan met een veel kritischere en meer onderzoekende houding.’ Bij Faber loopt het curriculum ongeveer één periode en ze is tot nu toe zeer tevreden. ‘Tuurlijk zijn er dingen waarvan we denken dat het beter had gekund of net even wat scherper had gemoeten, maar dat nemen we allemaal mee naar volgend jaar.’ Het curriculum van Jonker loopt momenteel al twee jaar, zelf ziet hij na deze vernieuwing één hele grote verbetering. ‘Studenten hebben in het nieuwe onderwijs veel meer vrijheid en keuzemogelijkheden gekregen. Ze kunnen projecten naar hun eigen hand zetten en zelf meer beslissingen nemen. De studenten krijgen meer ruimte en dat levert veel creatievere uitkomsten op dan voorheen.’

De studenten krijgen meer ruimte en dat levert veel creatievere uitkomsten op dan voorheen
Peter Jonker

Wilt u meer weten?

Neem contact op
Top